رژیم‌های کتوژینک توانایی غیر هوازی ورزشکاران را کاهش می‌دهد

به گزارش ایسنا و به نقل از science daily، ورزشکاران برای افزایش کارایی خود در ورزش‌های شدید به رژیم‌های کتوژنیک روی می‌آورند. با این حال بررسی‌های اخیر نشان داده است که این نوع رژیم‌ها توانایی غیر هوازی را کاهش می‌دهد.

رژیم‌های کتوژنیک، رژیم‌هایی هستند که کربوهیدرات کم دارند و باعث تولید کتون‌ها در کبد می‌شوند. از این کتون‌ها به عنوان منبع انرژی استفاده می‌شود. کتون‌ها مولکول‌هایی هستند که از اسیدهای چرب در کبد تولید می‌شوند و در زمانی که غذا کمتر مصرف می‌شود منبع انرژی بدن هستند.

در تحقیقات اخیر محققان ۱۶ ورزشکار مرد و زن را که رژیم کتوژنیک و یا رژیم پرکربوهیدرات داشتند مورد بررسی قرار دارند.

بعد از مدتی از این افراد تست توانایی غیر هوازی گرفته شد.

بررسی‌ها نشان داد که رژیم کتوژنیک توانایی غیر هوازی ورزشکاران را کاهش می‌دهد.

رژیم‌هایی همچون رژیم Atkins جزو رژیم‌های کتوژنیک هستند. رژیم Atkins پروتئین زیاد و کربوهیدرات کم دارد.

مدیر این تحقیقات می‌گوید هدف رژیم‌های کتوژنیک این است که کربوهیدرات بدن را کم کنند. اگر پروتئین زیاد در رژیم غذایی وجود داشته باشد بدن از این پروتئین برای تولید کربوهیدرات استفاده می‌کند. زمانی که بدن کربوهیدرات لازم ندارد از کتون به عنوان منبع انرژی استفاده می‌کند.

این مساله عوارض خاص خود را دارد. در حال حاضر حتی افراد عادی از این روش برای کاهش وزن استفاده می‌کنند. رژیم غذایی عادی ۶۰ درصد کربوهیدرات دارد. زمانی که کربوهیدرات حذف شود در عمل فرد چیز زیادی نمی‌خورد و انتخاب‌های غذایی زیادی ندارد. به همین دلیل وزن کم می‌کند. این کار بر سیستم سوخت و ساز بدن و کارایی غیر هوازی تاثیر می‌گذارد. شاید بگویید که به من این کارایی مربوط نمی‌شود اما این همان تیمی است که حتی در افرادی که آمادگی جسمانی زیادی ندارند برای بالا رفتن از پله‌ها به کار گرفته می‌شود. همه از این سیستم به نوعی استفاده می‌کنند. برای برخی بیماران که شرایط بدنی خاص دارند می توان این رژیم را توصیه کرد. حتی رژیم‌های کتوژنیک کوتاه مدت بر توانایی غیر هوازی و توانایی ورزشی افراد تاثیر می‌گذارد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © 2018 بــــازی